Șase motive să nu lucrezi niciodată pe gratis

Precis cunoști senzația aia plăcută când, în fața unui laptop stricat, a unui site căzut, a unui sistem de operare șchiop, te-ai apropiat bonom și ai spus: lasă-mă pe mine, rezolv eu problema.  Ai făcut-o gratuit, pentru o rudă, un prieten,  o fată drăguță sau pentru un coleg. După care ai primit alte apeluri disperate, pentru că “ești cel mai tare”. Ai rezolvat problema de fiecare dată, pentru că ești un erou și ai văzut o provocare demnă de un meseriaș ca tine.

Ei bine, de fiecare dată ai greșit. Iată de ce nu este bine să îți oferi serviciile fără să fii plătit:

1. Ajutorul este de fapt un contract

Când începi să rezolvi o problemă aparent simplă semnezi de fapt un contract social. Proprietarul computerului stricat ți-l incredințează ca pe copilul lui. Tu rezolvi problema, dar a doua zi primești un telefon: s-a stricat altceva și cel mai probabil “tu ești de vină”. Proprietarul se așteaptă la o garanție chiar și atunci când i-ai oferit gratuit timpul și priceperea ta. De aceea e bine să fii plătit când repari ceva.

2. Oamenii  nu respectă lucrurile gratuite

Sfaturi, upgrade-uri, intrare la concert. Nu sunt apreciate la adevărata valoare dacă nu costă nimic. Sfaturile gratuite sunt rar dorite. Upgrade-urile la liber “erau oricum incluse”. Acces fără bilet ? Formația nu e cine știe ce, oricum. Oamenii asociază valoarea serviciului cu suma pe care o plătesc. Dacă e scump se presupune în mod natural că merită banii. Și de cele mai multe ori merită.

3. Stabilești prețul de zero lei pentru serviciile tale

Dacă l-ai reparat o dată gratuit, ce te costă să îl mai repari o dată la fel ? Doar a fost gratis data trecută, de ce costă acum ? De aceea e bine să setezi așteptările de la bun început: timpul și priceperea costă bani. De fapt asta este diferența între profesioniști și amatori. Primii sunt plătiți pentru ceea ce fac.

4. Cererile vor crește cu timpul

De la un upgrade de sistem ajungi la o devirusare și apoi la un hard-disk stricat. Ti-ai creat imaginea de erou salvator și vei fi chemat mereu, inclusiv pentru discuții de 30 de minute în care s-ar putea să fii contrazis.

5. Serviciile tale nu sunt gratuite: tu plătești primul

Timpul tău costă, la fel și cunoștințele acumulate în ani de școală și muncă. La fel și benzina și orice consumabile precum DVD-uri blank sau orice alte materiale folosite la reparație. Tu plătești.

6. Ți se înmoaie coloana vertebrală

Dacă lucrezi gratuit, dacă dai cadouri în stânga și-n dreapta îți va fi mai greu să ceri bani. Credibilitatea ta scade deoarece clientul va presupune că dacă nu ai cerut bani, nu știai ce faci sau ai făcut greșeli. Treci peste jenă, cere-ți banii deschis și politicos. Clienții tăi vor vedea în asta un semn de încredere în sine.

(Precizare: niciodată să nu ceri bani soției sau mamei)

Spune-le și altora.
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

2 thoughts on “Șase motive să nu lucrezi niciodată pe gratis

  1. CristinaCristina Reply

    Corect punctate, dar partial. Diferenta majora este in perceptie si diferentiere. Contractul social intervine doar in relatii stabilite la nivel personal, iar aici depinde doar de cel care ofera sa stie sa si ceara si sa primeasca inapoi. Nimic nu este gratis nici in planul personal, nici in cel profesional/de business. Intr-un univers ideal, se numeste echilibru sau compensare. Si cum orice relatie se bazeaza in primul rand pe dialog… (aici e foarte vulnerabil calcaiul lui Ahile!)
    Daca ajuti pe cineva multumindu-te de la bun inceput doar cu satisfactia ajutorului tau si fara asteptari de recompense de orice natura, fie iti asumi raspunderea pana la capat, fie renegociezi contractul social la urmatoarea cerere, spunand simplu “imi pare rau, dar de data asta nu pot”. In plan personal, nu cred ca exista notiunea de serviciu in relatie cu cea de ajutor. (Re-)Compensarea poate veni sub multe si diferite forme.

    In plan profesional / de business, lucrurile se transeaza mult mai simplu si totul este contra cost, chiar si “cea mai gratuita dintre toate promotiile posibile”.
    Daca are un minim de discernamant, clientul nu presupune nimic altceva decat ceea ce tu ii prezinti si ii induci, si depinde doar de tine sa stii sa-ti vinzi atuurile, calitatile, cunostintele etc. Faza nevoilor primare care generau cerere si ulterior oferta s-a depasit demult. Rolurile sunt inversate si de cele mai multe ori, oferta este cea care genereaza cererea si nevoia…consumatorismul pe care il traim in zilele noastre se bazeaza doar pe “vad si vreau, deci imi trebuie”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.