Cinci întrebări înainte de a declanșa transformarea digitală în firma ta

Nimeni nu scapă. E o chestiune de timp până când orice firmă trece prin asta. Și rămâne acolo.

Vorbim de transformarea digitală, o schimbare a proceselor de business pentru a profita de noile tehnologii digitale. IDC prezice că până în 2018, două treimi din CEO ai companiilor globale vor pune transformarea digitală în centrul strategiei lor. Internet, roboți, inteligență artificială, analiză de date, toate devin parte din business-ul de zi cu zi.

Deocamdată vorbim de firme mijlocii spre mari, unde există economie de scală și sinergii care pot decide viitorul afacerii. Dar digitalizarea va ajunge și la firmele mici.

Tot mai mulți vor, dar nu toți reușesc. Cel puțin două treimi din proiectele de transformare digitală eșuează. Adică banii cheltuiți nu aduc profiturile așteptate, ba chiar produc și efecte disruptive în procesele firmei.

Și atunci, ce ar trebui să știe un CEO înainte de a începe o transformare digitală a afacerii pe care o conduce ? Iată câteva idei de la Harvard Business Review.

  1. Este un upgrade sau o transformare digitală? Întreabă-te dacă doar urmează să mărești ponderea unor procese digitale în business, sau folosești tehnologia pentru a schimba felul în care funcționezi, în special în interacțiunile cu clienții.
  2. Ești convins că vrei asta? Echipa ta este și ea convinsă ? Există multe situații în care conducerea nu e pasionată de ideea de transformare digitală, știe că ar trebui să o facă, dar nu are tragere de inimă.
  3. Ai conferit suficientă putere echipei digitale? O transformare digitală are nevoie de o echipă cu un mandat extins și susținere puternică în companie. Această echipă are nevoie de puterea simbolică pentru a influența și a transpune schimbările în structura companiei. Avansul digital poate fi  limitat de cantonarea echipei în marketing sau IT.
  4. Știi cum să măsori valoarea pe care o creezi ? Transformarea digitală nu influențează mereu KPI-urile măsurate de companie, cel puțin nu imediat. Pentru început merită urmăriți indicatori intermediari precum sentimentul, implicarea, dezvoltarea rețelei de clienți, satisfacția clienților.
  5. Ești gata să iei deciziile dure în legătura cu echipa ? O vorbă veche spune că “e mai ușor să schimbi oamenii decât să schimbi oameni”. Harvard Business Review estimează că aproape jumătate din echipa și chiar din board ar trebui să se schimbe pe parcursul unei transformări digitale reușite. Astfel se crează și un echilibru între oamenii noi și cei vechi.

Nu este simplu, dar nu există altă cale. Forrester prezice, poate cam dramatic, că până în 2020 fiecare afacere va deveni fie un prădător digital, fie o victimă digitală. Nimeni nu-și dorește să aștepte până atunci pentru a vedea dacă predicția se confirmă.

transformare digitală

Spune-le și altora.
FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Leave a Reply

Your email address will not be published.